20 april, 2012

Fredagsgott






Även fast veckan började mer eller mindre i ett fortsatt söndagslunk,
slutade den effektiv med mycket nedskrivet och många böcker som bläddrats i.
Så nu då,
nu hamnar man i den där känslan igen,
den där fredagskänslan.
Det doftar basilika i hela köket, då jag köpte en sådan från affären,
som nu står i köksfönstret omplanterad och jag tänkte att det skulle överleva sommaren jalla fall.
Så vad kan inte passa bättre då än att skära några tomater i tärningar,
sätta dem i en skål, pressa i några vitlökar,
tillsätta färsk hackad basilika, ringla över lite olivolja,
smaka av med salt och peppar och röra om.
 Rosta några skivor med bröd i stekpannan, med ringlad olivolja över och lite salt,
och sätta denna tomatröra ovanpå detta,
fredagsgott kallar jag det.










Och till det serverades det en typ av ceasar sallad,
med hottig kyckling och parmesan.
Och nu är det jag som snör upp fötterna på soffbordet,
och har katten Gustav som filt.
Tror jag kryper ner under täcket tidigt tidigt,
där båtarna och flera ankare flyger omkring på lakanet,
där jag kommer drömma så sött,
för imorgon åker både klackar och klänning ,
för att dansa natten lång.


Fin helg.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar