24 maj, 2012

Vid fönstret





Jag har alltid drömt om sådana djupa fönsterkarmar,
där man kan sitta och titta ut,
på midnatt solen.
Eller läsa en bok och dricka kaffe.
Kanske bara filosofera och få lite egen tid.

En sådan hade varit bra idag, då regnet har tittat fram och jag känner, 
trots att jag inte är ute,
doften av blöt asfalt.
Jag hade velat vira filten omkring och sträcka ut benen där vid fönstret,
och ha två spinnande katter i famn att filosofera med.
Det blommar hos grannen, gula blommor och tulpaner,
den soligaste platsen som finns.










Det visade det sig att en sådan djup fönsterbräda fanns hos namntvillingen,
vilket jag inte upptäckt förrän nu.
- Hoppa vid fönstret med din kaffekopp, så tar jag ett foto av detta nuet.

Vilken skillnad att få fota någon annan,
att få se genom linsen istället för att chansa och hoppas att det blir som man tänkt.
L.Y.X stavar jag nog till det.
Och det bästa är att det kommer mera.
OooOOooh ja,
 två dagar är inplanerade, då jag bara kommer att få fotafotafota,
och vara i något sorts lyckorus jag och kameran.









Idag är det inlämning och granskning,
av det arbetet jag skrivit på de senaste veckorna.
Sista små pusselbitarna blir det idag, tillsammans med en massa kaffe förståss.
Sedan slår jag ihop allt vad böcker heter och bakar jordgubbstårta.

Härligt Fredag.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar