03 juli, 2012

Väntan




Vi har kommit in i Juli,
sommarmånaden.
Var tvungen titta på almanackan en extra gång,
för att verkligen förstå att vi redan är i Juli.
Äntligen fick jag med mig en bukett med hundkex hem,
som jag tänkt plocka hur länge som helst,
men  på något sätt väntat på att jag skall göra det.
Och då fick jag en sådandär att nu är det sommar känsla,
och tänkte att jag nog måste försöka finna på nytt,
vad sommar är för mig.








Väntan.
Krukorna väntar på att någon skall plantera blommor i dem.
Det var nyss tycker jag,
som jag satt där ute och planerade vad som skulle sättas ner i jord.
Tomater, sallad, lavendel, jordgubbar,
- härligt växande skulle det bli.
Men har bara kommit halvvägs.
Jag väntar på att jag skall snöra mig på cykeln och fara och hälsa på,
en massa sådana inspirerande och fina människor.
Jag väntar på att vi skall bege oss mot stranden och göra en kvällsbrasa,
eller fara iväg med cyklarna på en liten picknick,
och dricka rosé vid vattnet.
Jag väntar på att jag skall hitta ett mysigt cafe,
och dricka en massa kaffe och inte göra mera.
Väntar på att snöra på mig joggingskorna igen,
och fara på en joggingtur med den andra,
känna den sommarvinden i mitt hår,
och återigen förundras över att endast behöva ha korta shorts och linne.
Väntar på inspiration till att laga krispig sommarmat,
och till att låna böcker för härlig sommarläsning.





Och lilla pantern väntar,
på att matte ska klia lite extra bakom örat,
eller kanske finna ro.
Att mindre tänka och mera göra,
istället för att smida fina planer och låsa in dem i en kista.
Att istället bara njuta av sommaren,
även fast den inte riktigt är här ännu,
men värmen verkar dock vara på väg,
- äntligen.
Att inte låta sommaren bara springa förbi,
utan faktiskt sällskapa den.





Och nu tänker jag att jag har väntat färdigt,
att jag och sommaren skall hålla varandra i handen.
Varje dag.




Fin Tisdag till er.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar