18 augusti, 2013

En söndag




Söndag.
Vaknade på morgonkvisten av att en katt låg på min bröstkorg,
och den andra nära mitt öra.
Tassade upp och gjorde frukost till  mig och den andra,
söndagsfrukost,
som vi sköljer ned med en massa kaffe.

Konstigt att vara i staden på något vis,
efter en vecka ute i skärgården,
ute på paradisön.









Jag har rört mig mellan öst och väst,
fram och tillbaka, 
där solen strålat och funnit lä för vinden.
Jag har badat bastu varje dag,
och nästan lika många dopp i havet.
Målat, rökt lax med förtjusning,
läst x antal böcker,
och när nordanvinden och regnet kom, 
tände jag eld i brasan och kokade mängder med kaffe på spisen,
bläddrade i tidningar och spann ikapp med katten.







Jag kom hem med morotsblast som sagt,
efter upptäckten att morötterna inte var större än tändstickor,
och att morotsblast skulle funka perfekt till pesto.
Skall testas ikväll till vildsvinssteken.

Söndag.
Har inte riktigt bestämt mig hur jag och denna söndag skall umgås.
Jag försöker någonstans i mitt inre konstatera ett faktum,
eller snarare ge mig själv tillåtelse.
Och så tänker jag på min järnspis.
Jag har köpt en järnspis.
Och lusten att baka, sylta, göra långkok,
tända ljus och pyssla i köket börjar sakteligen vakna till liv.
Och jag tänker att det kanske får vara så ändå.

Ha en fin Söndag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar