12 augusti, 2012

Som en turist





Tänk, vilken lyx att ha sådana som,
som undrar om man skall hänga med till gamla kyrkbyn.
Och så bestämmer man träff där,
vid kulturgården.
Vad är det säger jag,
och så träffas vi vid den platsen med fina husen,
och ängarna och djuren istället.









Så jag far dit,
och har några minuter till godo för att turista lite,
där i den gamla kyrkbyn.
Aldrig tänkte på hur  fantastisk vackert det är där,
med den där slingrande vägen,
som passerar alla dessa kyrkstugor.
Och så parkerar man bilen vid ängen,
och bara tittar.









Och så möter jag upp dem,
som har gått genom skogen, dryga sex kilometer,
och är hungriga i magen.
Så vi beger oss mot kulturgården,
där jazzmusik välkomnar oss,
från ett live band.
Och så jag hittar både det ena och det tredje,
som gärna fick följa med hem.
Och så säger de, 
att här ska du hänga upp,
din foton.
Nej nej,
så skakar jag på huvudet,
och tänker att det är inte bara jag som har slarvat med fönsterputsningen.





Och en sallad och en kladdkaka senare,
där ute på den stora gräsplanen,
vid det snett lutande bordet,
är plötsligt alla människor borta.
Instrumenten är tysta,
och musikerna plockar ihop.
Så snabbt gick den eftermiddagen,
när man var som en turist i sin egen stad.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar