25 april, 2014

Inte sur som en citron




~ fredag.
Trots den långa ledigheten under påsk,
och helgen före det,
då vi satt i Ritsem och fick napp på napp,
och härliga rödingar med oss hem,
är fredag och helg aldrig fel.




Tänk att ljuset fortfarande är där,
efter arbetets slut.
Varje vår glömmer jag bort hur snabbt det går,
och lusten att fota kryper sig fram igen.
Både jag och kameran vaknar efter vintern och mörkret,
och nu skall allt fotas.







Jag häller upp citronvatten i mitt glas,
och påminns hur fantastiskt gott det är,
~ och så otroligt enkelt,
att skölja ner törsten med.
Jag fyndade en hortensia när jag var och storhandlade,
och även där, på affären, märker jag våren,
och det blir grönsaker, kryddor och fisk som får följa med hem.






När vårfåglarna flyger utanför fönstret,
och vårvinden fläktar,
då händer det något i själen.
Den spricker ut i blom, och ett lyckorus sprider sig genom varje cell.
Snart är det öppen vatten.

Jag tog en rask promenad efter arbetets slut,
~ det luktade solvarm asfalt och varmt gräs.
Fantastisk härligt tid vi har att se framemot,
när allting sakta vaknar till liv,
och landskapet exploderar i härliga dofter.

Tar några klunkar av mitt citronvatten,
och känner mig inte sur som en citron,
snarare strålande glad som en sol.

Fin helg till er.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar