01 november, 2011

Frukostlyx


God morgon fina ni.
Där bland kuddarna kryper jag ihop och sipprar kaffe och läser tidningen.
Färgerna går från ljusgrått till mörkgrått med mjuka plommonlila toner lite här och var.
Har en sådan provapåmånad nu, men snart är det slut.
Det är mysigt och lyxigt med tidning och så blir man lite mer allmänbildad kanske,
men värt pengarna under knapra tider, nej, inte för mig.



Lyxig frukost i form av hemmagjord musli, turkisk youghurt och kanske lite frukt.
Klarar mig bra på det ett tag, bättre än den hederliga havregrynsgröten.
Ett recept på musli kommer här neda, Från boken Kärlek, Oliver, Timjan.
Man tager det man har. Muslin jag gjorde senast fick en bas på fiberhavregryn och vanliga exempelvis.
Något socker har jag aldrig i, däremot kokosflingor är ett måste :)

Lagom lyxig musli
Till 400g musli
5dl rågflingor
5dl havregryn
100g mandel eller valnötter
2dl solroskärnor
1dl kokosflingor
1dl hela linfrön eller krossade
1dl råsocker
2dl vatten
5msk neutral olja ( inte olivolja!)
2-3dl mjuka russin

Gör såhär: Hacka mandel eller valnötter grovt. Lägg hacket ie n rymlig bunke och blanda i rågflingor, havgreyn, solroskärnor och kokosflingor.. Blanda detta.Rör ner sockret, blanda.
Värm ugnen till 200grader. Blanda vatten och olja, stänk över detta över blandningen. 
Krama lätt med handen så fukten tränger in.
Bred ut på en smord plåt eller med bakplåtspapper.
Rosta i ugnen ca 20-30 min.
Viktigt att röra om och passa muslin så den inte bränns i ugnen.
Låt kallna, rör ner russinen och förvara i en tät burk och rymlig burk.

Kan lova, att efter att ha gjort detta några gånger, kan man receptet utantill och det känns inte direkt betungande att blanda detta. Och så värt och så gott och snällt mot kropp och knopp.

Downton Abbey har kommit igång igen. Naturligtvis var jag tvungen se senaste avsnittet.
Serien är inte sådär dundrande bra, men jag väntar fortfarande på att det skall hända något,
som sätter fart på allting.
Och så är det det där med miljöerna.

Välkommen November!

     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar