06 januari, 2012

Ljuset


Det kommer.
Det är på väg,ljuset. Mer och mer tar det plats, kryper in i var vrå.
Jag har en sådan vårdoft i näsan, vårvinter doft
ni vet,
sådana dagar när man varit ute,  
solen strålar och man skjuter upp mössan så pannan blir fri, elden sprakar och jackan tas av.
Och precis när mörkret börjar krypa fram och minusgraderna lika så.
Då luktar det sådär,
vår.
Och så, endast Januari.

Här sitter jag,
med kaffekoppen och den där boken stirrandes.
Skall sätta igång, och sedan får det bli en promenad i snöstormen.
Tror knappt jag varit utanfördörren på nästan hela veckan.

Ikväll är det jag som tar den där blommiga sjalen,
den som skvallrar om vår och sol,
och massor med ljus.
Och så skuttar jag in till staden, 
invid havet,
dit två av mina vänner har flyttat,
ja hoppas de har tänkt stanna länge.
Vi skall laga palsternacksoppa vi,
och ett virrvarr av ord kommer det bli.

Fin helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar