17 juni, 2012

Söndagströtter


                                                   Efter att ha hostat mer än halva natten,
vaknade jag tröttare än tröttast denna söndag.
Tassade upp för att ge den där tigern lite mat i väntan på att lilla pantern skall komma hem från paradisön.
Allting utanför fönstret var blött,
och regnet hägrade fortfarande i luften.
Jag drack blåbär och svartavinbärs juice i martiniglaset,
med tour de eiffel runt armleden.
Ställde mig framför fönstret en stund; och bara tittade;
för att försöka konstatera att sommaren verkligen är här nu




Kom på mig själv med att halvsova där,
när hostan gjorde en attack igen.
Tur att dagens schema var ganska sparsam,
mer mot dra filten över sig och gosa med pantern och tigern,
efter några flitiga timmar framför datorn.
En mustig fisksoppa till middag med både vit och röd fisk,
med färsk klippt persilja på toppen,
från den egna odlingen.






Tour de eiffel följde med från Paris hem,
någonting som skall påminna mig om min examen och studietiden.
En gåva från den andra,
men på mitt eget vis.
Kedjan passar min armled perfekt,
aldrig varit med om det då min armleden är så pyttesmå.
Och fin är den, 
både kedjan och tornet förstås.
Måste bara faktiskt våga använda det också,
och inte bädda ner det mjukt i den blå påsen och förvara den längst in i skåpet,
 i rädsla för att den skall gå sönder.






Och så kaffe förstås,
en massa massa koppar kaffe fick det bli idag.
Med en skvätt mjölk i såklart och kanske en sådan chackrutig kaka som finns i den där fina burken;
där längst in i skafferiet.


Fin söndag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar