11 september, 2011

I svampens tecken


Helgen har gått i svampens tecken, både vad gäller att plocka dem och äta dem då min mor firar 20år som svampkonsulent.
Har haft lyckan att hitta skapligt av skogens guld som serverades tillsammans
med entrecote och potatispaket som min mor bjöd oss på.
Så gott.


Omgivna av en massa tända ljus och fotogenlyktor, nybastade, har vi njutit av
 havets sång och trevligt sällskap.


På dagarna har vi rekat i skogen efter svamp och hittat både det ena och det andra.
Hoppade in i båten och styrde fören mot en ö, där skogens guld hittades.
Söndagen började jag med att sätta mina bara fötter på det kalla trägolvet,
för att tassa bort till kaminen där jag gjorde upp en brasa,
och sedan raskt tillbaka under det varma täcket.
Och där låg jag och lyssnade på den mediterande elden.
Sedan drogs gummistövlarna på, svampkorgen greppades och båten styrdes mot fastlandet
för svampjakt. 
Blodriska hittades och fick bli söndagens lunch i form av en svamp pytt.

En mycket härlig helg, som innebar både skogsliv och att få vistas vid havet,
total lycka. Efter en god middags i byn  ( fisksoppa!) och goar från trollungarna var vi hemma,
och då vart det samma procedur som senast.
Och vilken lycka att ha en mor som dessutom kan det här med svampar.

Måndag och ny vecka. Det spöregnar här i uppe i Norr idag så får nog lov att ta bilen.
 Hoppas ni fått en fin start på veckan kära läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar