22 september, 2011

Veckans Middagstips v. 38 och Fredag



Så var det fredag, och för mig blir det förhoppningsvis att fara ut på Paradisön. Ja , trots kyla och blåst, men det är faktiskt där jag nästan mår som bäst. Och med tanke på den mörka och långas vintern som vi har att vänta, så ska jag försöka njuta extra mycket av doften av ved och hav. 

Men ett litet middagstips tänkte jag bjuda på. "Originalet" finns här, men denna gång är det lite omgjort. Har använt lax och i slutet av ugnstiden la jag över skivad mozzarellaost, vilket kan uteslutas.

Lyxig fredagslax
4 portions bitar lax, alt en bit ca 500gr.
200gr Philadelphiaost
En skvätt grädde till lagom konsistens
Ca 10 cm purjolök i skivor
Salt och peppar

Räkor
Mozzarella ost

Gör såhär: Skölj laxen och låt dem torka. Rör ihop philadelphiaost, grädde, salta och peppra. Lägg laxen i en smord ugnssäker form, strö över purjolök och sedan bladningen. In i ugnen ca 20 min beroende på tjocklek, strö sedan över räkor och så skivad mozzarella ost. In i ugnen tills laxen klar.
Servera tillsammans med en god sallad eller kokt skalad potatis. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar